Hoe ik terecht kwam in de IJslanderwereld ~ Iris Lavigne

Hoe ik terecht kwam in de wereld van de IJslandse Paarden… tja, dat is een beetje een vreemd verhaal! Tot mijn 20e reed ik voornamelijk dressuur op “gewone” paarden. Erg vaak op de manege, met hier en daar eens een verzorgpaard. Ik gaf toen les op ponykampen en aan mensen met een mentale of fysieke handicap, wat ik erg leuk vond!

Maar op een bepaald punt raakte ik het een beetje beu om steeds hetzelfde dressuurrondje te rijden en tegelijk raakte ook mijn studie afgerond. Zo kreeg ik het impulsieve idee om te gaan werken met paarden in het buitenland.
Ik kreeg van iemand de tip om de fokkerij Fitjamyri in Canada eens te contacteren. Ik had nog nooit een IJslander van dichtbij gezien, maar ik mocht toch komen van hen.

Na het eerste IJslanderritje was ik verkocht! Ik herinner me dat dit op Assa was, en dat ik eigenlijk alleen maar zweinde (bleek achteraf…), maar ik vond het toen al leuk, haha!
Mijn 2e ritje daar was meteen op Bragur: een geweldige zilverappel hengst wiens nakomelingen het erg goed doen op de keuringen en er zelfs het WK. Ma een rit op zo’n paard wil je dus nooit meer terug naar de “grote”-paardenwereld!
Ik heb echt enorm veel geleerd daar, dat moet ook wel als je 10 paarden per dag rijdt. Het allereerste paard dat ik echt in training kreeg om zadelmak te maken was Prúður from Fitjamyri. Ik vond hem vreselijk, haha! Het was zo bang en schuw, op het autistische af. Geen greintje nieuwsgierigheid te bekennen. En net daarom moest ik natuurlijk extra veel met hem werken… Toen vond ik dat niet zo leuk. Echter, eens hij een halster aanhad werd het allemaal veel makkelijker. Het was wel een echte vijfganger en draf was voor hem nog een raadsel. Hij bloeide beetje bij beetje open en 3 dagen voor ik weer naar Belgie kwam toltte hij zomaar opeens de sterren van de hemel!

Wat had ik veel geleerd van dit paard! Dus… dan ga je jezelf afvragen: Hoeveel verder zou ik kunnen komen met dit paard? En de knoop werd doorgehakt: Ik kocht Prúður en liet hem naar Belgie komen. Iedereen verklaarde me voor gek, en velen doen dat nog steeds, haha! In het begin hadden we echt geen ambitie. Ik wilde gewoon weten wat ik zou kunnen bereiken met dit paard, maar meer voor mezelf en niet wedstrijdgericht. Pas toen het me begon te dagen dat hij meer kon dan ik dacht, zijn we voorzichtig begonnen met wedstrijden te rijden. Dit gaat relatief traag, hij leert niet erg snel en is niet de meest temperamentvolle IJslander, zullen we maar zeggen. Maar hij doet wel zijn best en we doen het gewoon allemaal op ons eigen tempo.
Vorig jaar werd hij Belgisch Kampioen in de T5 en momenteel doet hij het niet onverdienstelijk in de T4.  Of we ooit de T2 kunnen bereiken valt nog af te wachten, want T4 met dit paard vind ik zelf al wonderbaarlijk. Ik zeg altijd maar: “Als ik met Prudur de sport B kan bereiken, kan iedereen met elk paard de sport B bereiken!”.

Toen ik terugkwam uit Canada leerde ik steeds meer mensen met IJslanders kennen. Superleuk natuurlijk! Maar het was wel opvallend dat er niet veel van die paarden taktzuiver of dressuurmatig goed liepen. Dus beetje bij beetje vroegen mensen me of ik hen daarmee kon helpen en dat lukte ook. Op een bepaald moment vroeg iemand me of ik paarden voor hem wou trainen en verkopen. Nou, dat wilde ik wel want jonge paarden trainen doe ik echt enorm graag. Toevallig was het eerste paard dat in training kwam Elja… Enkele weken later overleed mijn oude warmbloed en wou ik sowieso op zoek naar een nieuw paard. Dus Elja bleef. Zij is een dochter van Kongur fra Malou met een waanzinnig fijn temperament en ruime gangen. Ze was zo ongelooflijk slim met inrijden en toont altijd zoveel enthousiasme dat ik haar wel MOEST kopen! Nu, 2 jaar later, loopt ze vrij goed in de T3 en V3, hoewel haar extreme enthousiasme ons soms wat belemmert.
In de zomer van 2015 zag ik overigens toevallig een veulen met dezelfde bloedijn als Elja, uit Asi fra Lundum II, en die kon ik ook niet laten staan… Paard nr. 3 is dus ook een feit.

Op een bepaald moment contacteerde Bettie mij om een paard in te rijden. Bettie is de eigenaresse van het Paards Paradijs te Boutersem, een kleinschalige IJslandermanege en pensionstal, en het klikte meteen tussen ons. Na een tijdje ging ik daar regelmatig lesgeven, en toen er ook nog eens een appartement vrij kwam op het Paards Paradijs verhuisde ik meteen naar daar!
Heerlijk toeven is het daar. De paarden staan 24/7 buiten met schuilstallen in kudde, er is een erg goede buitenbak en een kleine ovaalbaan. Daarnaast kan je er ook echt prachtige buitenritten maken in de Jordaanvallei.

14139266_10157408881220437_1603503967_o

Sinds ik hier woon werd het dan ook drukker met lesgeven en trainen. Er is hier steeds plaats voor 2 of 3 trainingspaarden. De meeste trainingspaarden die hier komen moeten nog ingereden worden of hebben wat probleempjes met het scheiden van de gangen. Hieraan wordt dan gewerkt en de eigenaar wordt bij het proces nauw betrokken.
Daarnaast geef ik hier ook privelessen, vaak gericht op gangen maar wel vanuit de dressuur: We gaan op zoek naar een soepel en krachtig paard, zodat ook de gangen met souplesse en energie gereden kunnen worden.
We hebben op het Paards Paradijs ook enkele manegepaarden die we gebruiken voor privelessen of groepslessen. Bettie focust zich voornamelijk op de beginners en houdinglessen en ik neem de meer gevorderde ruiters voor mijn rekening. Recent zijn we ook begonnen met springlesjes en ook buitenritten organiseren we in overvloed! Aan het Paards Paradijs is een Bed and Breakfast verbonden, dus je kan bijvoorbeeld ook een weekend komen logeren samen met je paard en de omgeving verkennen. Gedurende de zomer organiseren we verschillende kampen, afwisselend gericht op kinderen, jongeren en volwassenen. Superleuk en afwisselend dus!

 

Je kan altijd contact opnemen via mijn site of facebookpagina:

http://irislavigne.weebly.com/

https://www.facebook.com/irislavignetrainingijslandsepaarden/

 

 

Geef een reactie

