Hidez compressiepak

In juli kwam ik op een site terecht met compressiepakken voor paarden. Eerst leek het me heel raar, maar na wat achtergrond info te hebben gelezen heb ik toch naar Hidez gebeld. Hidez gaf mij de unieke kans om het enige pak in maat IJslander te passen en te testen bij Bror.

13782179_602337499936033_2227233199904726639_n

Dorus Snijders, de eigenaar van Hidez Benelux, kwam helemaal naar Raamsdonk gereden om met mij het pak te passen. Het pak paste gelukkig, maar Bror zijn benen waren wel iets te lang 😉 . Ik kreeg een spoedcursus ” Hoe trek je een compressiepak aan”.  Als Dorus het pak aan doet gaat het heel snel en lijkt het een hele eenvoudige klus. Ik daarentegen was er toch wel een kwartiertje mee bezig de eerste keer. Het pak ziet er op het eerste oog zeer complex uit met alle ritsen en naden, maar dat maakt wel dat het pak een goede, aansluitende pasvorm heeft. Omdat het pak nauwsluitend is is het wel zaak om het gebruik ervan op te bouwen.

”Compressie techniek is niet nieuw. Bij mensen wordt het al jaren toegepast in de vorm van steunkousen en kleding voor bijvoorbeeld triathleten, wielrenners en hardlopers. Hidez heeft als eerste ter wereld een volledig pak ontwikkelt voor een paard. Later zijn hier ook de sokken aan toegevoegd.

De compressieproducten van Hidez zijn gemaakt van héél elastisch materiaal wat speciaal geweven is dat het alle kanten op rekt en niet uitscheurt mocht er een beschadiging optreden.

Het is zo dun en uiterst ademend dat zelfs bij extreme temperaturen er geen oververhitting ontstaat. De producten komen uit Australië van oorsprong en zijn daar getest in de warmte. Door de druk die compressie producten genereren wordt het vocht en de afvalstoffen in de benen naar boven geleid. Hiermee creëer je een beter afvoer van het weefselvocht zodat herstel sneller mogelijk is.

Wanneer kunt u De compressieproducten in zetten?

  • Preventief na zware inspanning.
  • Tijdens lange transporten
  • Stalbenen
  • Gallen
  • Ter warming-up
  • Tijdens herstel na blessures
  • Mok

bron: ww.hidez.nl

Bror liep de eerste keer wel wat lateraal toen hij het pak aan had, maar dat verdween naarmate hij het pak meer aan had. Wat ik vanaf het begin al merkte was dat het pak Bror veel bewuster maakte van zijn lichaam. Toen ik Bror reed nadat hij het pak aan had gehad voelde het net alsof hij al was gelongeerd met een bodywrap. Het maakte veel verschil, veel losser in zijn lichaam. Hij boog makkelijker in en was in zijn gangen over het algemeen losser in de bewegingen.

15785401_678333232371234_1371959864_o

De ultieme test was natuurlijk een uur met de trailer met het pak aan op wedstrijd. De grote vraag zou zijn of hij dan nog steeds zo los was als normaal met het pak aan. Dat was hij zeker, hij liep wederom lekker los. Bovendien merkte ik weinig van de stijfheid van het op de trailer staan. Het leuke is dat we ook ruim over ons persoonlijke record gingen, maar liefst bijna een heel punt! Ook bij kortere ritten met de trailer merkte ik geen stijfheid, hoe geweldig is dat?

Ik denk zeker dat dit pak heel geschikt is voor IJslanders die van zichzelf stijf zijn of zich (nog) niet helemaal bewust zijn van hun eigen lichaam. Zeker voor sportpaarden vind ik dit pak een uitkomst. Paarden die veel en lang op de trailer staan voor cursussen of wedstrijden zullen zeker baat hebben bij dit pak. Maar ook als ondersteuning van de spieren voor en na de training. Ik denk zeker dat als je een sport A paard (maar zeker ook de andere IJslanders!)  op top niveau wil laten blijven presteren dit zeker een goede investering is. Zeker voor Telgangers die ook meelopen in de töltproeven is dit een goed product.

 

Het pak wat ik heb getest is niet voor gebruik onder het zadel, maar daarvoor is een Hidez active suit ontworpen. De enduranceruiter Fenne Koppenol’s paard liep  tijdens Endurance Fontainebleau met  een active suit.Ik ben er van overtuigd dat we de active suit in meerdere disciplines gaan zien. Ik heb ook foto’s gezien van stalbenen die heel mooi slinken en wonden die mooi helen door het compressiepak. Zeker ben ik er van dat we de pakken van Hidez steeds meer gaan zien, misschien ooit IJslanders op wedstrijd met een active suit? De tijd zal het leren…

Leave a comment